Visar inlägg med etikett hattlös. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hattlös. Visa alla inlägg

söndag 6 mars 2011

Det är vår när maskarna börjar kela


Det har varit trädgårdsmässa i Malmö igen. Den här gången gick den av stapeln i gigantiska tält som rests enkom för ändamålet på parkeringen utanför Jägersro.

Förr om åren brukade alltid radarparet Bertil Svensson och Bengt Mårtensson underhålla på trädgårdscenen och också presentera andra talare. Men i år var Bertil sidsteppad och Bengt från Paletten hade bara en egen liten men förvisso bejublad scenshow som han kallade "vad finns i påsen". Åhörarna fick peka på en numrerad påse och vips så drog Bengt Mårtensson upp en dold växt som han sedan pratade sig varm för på äkta Mårtenssonvis. Han har ju, som alla som drabbats av honom väl vet, ett munläder av guds nåde. Det var också han som på scenen så vackert skaldade att våren var här först när maskarna började att kela. Hur nu det går till...

När jag träffade Bengt pekade han på sin överdimensionerade, överförfransade och ögonskuggande halmhatt, flinade och sa: "Det är bättre att stjäla andras goda idéer än att hitta på egna dåliga". Att han syftade på min gamla halmhatt som jag alltid brukade ha på flinten var uppenbart. Nu för tiden har jag dock mer eller mindre slutat att använda den. Ibland undrar jag varför, men med tanke på Mårtenssons hatt känns det faktiskt ganska skönt att numera mestadels vara hattlös.