fredag 28 oktober 2011

Bortspolat på lek och allvar

Översvämmat

Efter häftiga, ihållande regn kan vattnet stiga i vattendrag och sjöar och svämma över sina bräddar. Det är den illusionen man så enkelt men effektfullt har skapat i den japanska trädgården genom att markera en väg som går ner i vattnet mellan två av trädgårdens öar.  

Här är det på lek, men längre västerut fick vi erfara att verkgheten som så ofta överträffar dikten. Något besök i Avoca Prairie and Savanna State Natural Area i Wisconsin blev det aldrig. Vägen dit var överspolad av en strid flod av forsande vatten. Med bil gick det inte att passera och till fots kändes strömmen för strark och uppgiften att ta sig över till andra sidan för riskabel.

Men bara två veckor tidigare hade vattnet stått ännu så mycket högre. När vi körde längs vägarna såg vi slamranden i vegetationen halvannan meter över biltaket. I det perspektivet kändes det missade besöket i Avoca inte längre lika förargligt.

I avrinningsområdet till Mississippi var vägarna bortsplade på flera håll och träden stod i meterdjupt vatten.


Porten till Avoca. Här var det stopp på riktigt.

För svårt att ta sig över

Träden har stått under vatten i åtskilliga veckor och börjar lida av vätan

Mississippi mellan Illinois och Idoha

6 kommentarer:

  1. Vad kul, att även du har varit i Chicago Botanic Garden och bland annat imponerats av den kinesiska trädgården! Och jag håller med dig, en dag är alldeles för litet i denna fantastiska botaniska trädgård.
    Om du har lust, så kolla på mitt inlägg från CBG. Alltid kul att se vad andra skriver! Klicka på "Chicago" under "Etiketter" i högerspalten.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ooops, jag menade "den JAPANSKA trädgården".
    /R

    SvaraRadera
  3. Hej Ruben!
    Jaså, fler som lockas till den blåsiga staden! Jag åkte till Chicago och dess omgivningar för att studera prärien som ekosytsem, men kunde förstås inte låta bli att fascineras av den fantastiska japanska trädgården.

    Annars var det Dixon prairie som föraledde mig att besöka just CBG. Såg du den?

    Jag kollade in dina inlägg från Amerikat och såg att du varit där en annan tid på året Kul!

    Vill du ha fler återkopplingar så kan du klicka på Chicago i inläggslisten här längst ner till höger eller på bloggen Biotope Design där det bland annat finns fina bilder från Lurie Garden i Millennium park.

    SvaraRadera
  4. Hej Peter!
    Som sagt, så räcker det inte till med EN dag på CBG och vi kom tyvärr inte till prärien den här gången. Men vår dotter är bosatt i Chicago, så det blir nog fler besök. Däremot kan jag berätta, att ett stort strandområde i trakterna av Montrose Harbour håller på att omskapas till ett wildlife sanctuary och är beplantat med amerikanska inhemska växter och påminner väldigt starkt om Lauri Gardens växtschema. Tror, att denna plantering även är till för att binda sanden.

    Väldigt fint inlägg du har om Lauri Gardens! När vi var där i augusti var det lite höstkänsla över planteringarna, men det tror jag bara var till parkens fördel.

    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Kul att du är Katarinas/Odla.nu Bloggkoll denna vecka! Jag gillar att hänga med på dina virtuella utflykter...

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Hej Anna!
    Kul att du hänger här ibland! Jag tittar in hos dig allt som oftast också - och jag gillar faktiskt både ölandstok och berberis, rätt använda vill säga.

    Just det Ruben, en dag räckte inte för mig heller, så Chicago Botanic Garden står fortfarande kvar på önskelistan över platser att besöka. Då ska jag kolla upp mer om Montrose Harbour också. Det låter ju mycket intressant och kan kanske vara värt ett besök.

    SvaraRadera