söndag 25 mars 2012

Det gror i gruset

Iris reticulata trivs utmärkt med grus och solgass

Efter att vi ännu en gång presenterat våra tankar om hur grönområdena kring Landvetter flygplats skulle kunna utvecklas, åkte Peter Korn och jag hem till hans botaniska trädgård i Eskilsby och tillbringade några timmar i solgasset bland vårens alla spirande rariteter, innan han körde mig till tåget som skulle ta mig hem till Lund igen.

Peter visade sina nya projekt och vi gick runt och morsade på alla spännande växter som redan tittat upp ovanför gruset. I dammen for grodorna runt och sprutade rom åt alla håll medan bäckfåran var skådeplats för två jämnstarka hannar som kämpade om en tålmodigt väntande grodmadam. Det var vår helt enkelt.

Peter visar upp några av alla nysådda krukor

Här ska det bli en ny "rabatt"

Ornithogalum nanum är en liten och späd skönhet för vårgruset 

Många olika krokusar var i full blom just nu

Här är det Crocus vernus ssp vernus som fläker sig i solen

I växthuset samsades Astelia med Arum och hundratals olika lökväxter

Julrosen Helleborus x ericsmithii hör till de bästa sorterna att hålla i trädgårdshägn

3 kommentarer:

  1. Ett sånt härligt inlägg! Peter Korn med trädgård är min melodi också.
    Det är så häftigt och så kul att följa hans resa med all kunskap och grävande...
    Ni ihop är en väldigt kul kombo - beundrar er båda
    Hoppas ni får utveckla runt Landvetter. Det behövs kan jag intyga!

    SvaraRadera
  2. Ja, Peter Korns bok går man ju och väntar på! Ett besök i hans trädgård skulle heller inte sitta i vägen. Gissar att ni hade kul och trevligt på rundvandringen.

    Kristina

    SvaraRadera