måndag 11 oktober 2010

Vårbacken i Laholm

Vårbacken strax innan vårlökarna spreds ut

Det var nollgradigt och på väg norrut möttes jag av ett tät mjölkig dimma så snart jag passerat Hallandsåsen. Men bara någon timme senare hade älvorna skingrats och dagen bjöd upp till det mest underbara oktoberväder man kan önska sig med strålande sol och varsamma vindilar.

Nu var det äntligen dags för Vårbacken i Laholms stadspark att ta form. Över 80 000 lökar, knölar och rhizomer skulle spridas ut över en slänt under höga bokträd. Även om vi beställt mer än 40 olika taxa från Holland, så är det bara några få sorter som kommer att dominera planteringen och då framförallt blåstjärna, Scilla siberica och pärlhyacint, Muscari botryoides 'Superstar'.


Efter att alla geofyterna spritts ut täcks de över med jord

Nu är det mesta planterat och vi väntar med spänning på att hösten fort ska fly, vintern snabbt passera och att våren snart ska vara här. Då blommar först vintergäck och snödroppar, därefter vildkrokus och sedan i april och början av maj ett hav av olika vårblommor.

Vad mer har blivit satt? Mycket, bland mycket annat följande.
Anemone blanda, balkansippa
Anemone nemorosa 'Royal Blue', vitsippa
Corydalis solida, stor nunneört
Crocus vernus ssp vernus, vårkrokus
Crocus tommasinianus 'Lilac Beauty', snökrokus
Eranthis hiemalis, vintergäck
Galanthus nivalis, snödroppar
Muscari botryoides 'Superstar', pärlhyacint
Ornithogalum umbellatum, morgonstjärna
Puschkinia libanotica, porslinshyacint
Scilla bifolia, tidig blåstjärna
Scilla siberica, blåstjärna

När alla lökar och knölar väl var på plats tog det mödosamma jordtäckningsjobbet vid. Då åkte jag hem. Dagen därpå när täckningen äntligen var färdig såddes gräs ovanpå det hela.


Balkansippa, Anemone blanda

Ornithogalum umbellatum, morgonstjärna


Här ska det bli sommaräng!

Nästa projekt i Laholms stadspark blir en svensk sommaräng med allsköns vilda ängsblomster. Ängen ska sås under tidig vår nästa år och jag lovar förstås att åtekomma här med en liten rapport så snart vi kör igång. Men först ska vi ta oss igenom ännu en vinter...

Ängen sluttar, så det blir en gradient från torräng till friskäng-fuktäng 

5 kommentarer:

  1. Hello Peter,
    thank you for visiting my Guildwood Blog in Canada. I have visited Skane many times. My daughter and her family reside in Varberg.
    Always enjoy the food, flowers, gardens and landscape of your country.
    Kram Gisela.

    SvaraRadera
  2. Hi Gisela! So you have a daughter in Varberg. I lived in Varberg my self during my high school time actually. It is a really nice summer town and as it's not far from Laholm either, you have to go there next time you visit your daugther, especially if you are in Sweden during June when the woodland blooms as best.

    SvaraRadera
  3. 80 000! Och jag som drömmer om ett par hundra tulpaner nästa år.. Nåja, skalorna är ju lite olika.
    Nu lägger jag till dig i min favoritlista, för det hade jag nog missat.
    Ha en skön helg,
    Eva
    När får vi se din mästarrabatt då?

    SvaraRadera
  4. Det blir till att göra en vårutflykt till Laholm, ser jag! Vårbacke låter spännande.

    Rebecca

    SvaraRadera
  5. Ja Eva, masseffekten av tusentals lökar blir säkert häftig, men det förtar ju inte de mer småskaliga lökplanteringarna. Hundratals tulpaner kan ju vara nog så vackert, särskilt senblommande sorter i en äng eller oklippt gräsmatta.

    Min mästarrabatt? Nja, jag jobbar ju inte direkt med "rabatter" utan mer med storskaliga planteringar. Men man vet ju aldrig, kanske blir också jag "mästare" för ett år en gång i en avlägsen, oviss framtid.

    Däremot tycker jag att du kunde vara en tänkbar mästarrabattist. Då får du tillfälle att bevisa att du inte bara kan skriva inspirerande om rabatter.

    Rebecca, välkommen till Laholm till våren! Nästa höst utökas Vårbacken med nästan lika stor yta, med samma sorts lökar och några nya.

    SvaraRadera