torsdag 27 oktober 2011

Elizabeth Hubert Malott Japanese Garden


The Garden of Three Islands är en mycket besöksvärd japansk trädgård i Chicago Botanic Garden. Det är den bästa trädgård av japanskt snitt som jag sett utanför Japan. Eftersom jag ännu inte varit i Japan så vet jag inte om den skulle kunna mäta sig med trädgårdarna i självaste öriket i öster, men den är hur som helst verkligen värd ett besök. När jag var där i slutet av juli överraskades vi av ett våldsamt åskoväder som höll mig inomhus i flera timmar. Strax efter regnet var trädgården tom på besökare, ångande av vattenmättnad och magiskt överväldigande.








4 kommentarer:

  1. Makalöst vackert!
    Vilken tur du hade att ovädret gjorde det folktomt.
    I en sån där trädgård vill man känna lugnet den förmedlar.
    Vackra bilder.
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Verkligen vackert!

    Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Är svag för det japanska trädgårdarna trots att jag alltid annars mest vurmar för det lite otyglade. Så vackert! Men det ena utesluter ju inte det andra som bekant!
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det vackert! Jo, Kristina, jag gillar också mer det vilda och otyglade men hur välskött, klippt och ansad den här japanska trädgården än är, så känns den inte alls "sönderskött" som så många andra välordnade trädgårdar lätt kan upplevas.

    Men här är det fråga om konst av bästa slag där varje placering, varje klipp, varje ingrepp har ett tydligt och noga genomtänkt syfte. Precis som i den otyglade trädgården, fast tvärtom...

    SvaraRadera