söndag 18 mars 2012

Vårens första körsbärsblom

Vårkörsbär i Kista. Foto: Lars Forslin

Då och då dimper det ner ett mejl från Colour your life i min postlåda och då är det Lars Forslin som varit i farten igen. Colour your life är en PR-kampanj från de holländska plantskolorna inom organisationen Plant Publicity Holland (PPH) och det är som man säger i Holland alltså een organisatie voor de promotie van het Nederlands boomkwekerijproduct in binnen- en buitenland. Lars är deras förlängda arm i buitenlandet Sverige.

Det senaste utskicket handlar om bergskörsbär, Prunus sargentii, som är en av mina favoriter bland de tidigblommande körsbärsträden och kanske då framförallt för den färggranna höstdräktens lysande röda nyanser.

Prunus 'Accolade' i Kista. Foto: Lars Forslin

Men det var en bild från en plantering i Kista som fanns med i utskicket som fångade min uppmärksamhet. Där är det Prunus 'Accolade', en hybrid mellan den storvuxna Prunus sargentii och det betydligt lägre vårkörsbäret, Prunus subhirtella som man använt.

Heder år de ansvariga! Det här är ett mycket bra exempel på en väldigt lyckat användning av växter för att uppfylla det platsen vill ha. Krontaket blommar i mjukt skönrosa i april och bildar sedan en svalkande skugga under heta sommardagar för att slutligen stråla i orangegula hösttoner innan det nakna grenverket skapar måleriska figurer i skyn under hela vinterhalvåret.

Underplanteringen av Bergenia bildar en grön, bronsbrun eller dovröd vintermatta som hindrar oönskade ogräs att tränga sig på, samtidigt som slanka stjälkar med rosalila klockor sticker upp genom bladtäcket under våren när körsbärsblommen precis dalar mot marken och för en kort stund toppar anrättningen med fallen rosalull.
Jag har visserligen inte varit där själv ännu, men med utgångspunk från bilderna så ser det ut att vara är en ovanligt välkomponerad plats där man tagit hänsyn till såväl funktion, skötselaspekter som de estetiska värdena.

Prunus 'Accolade' i full blom i april. Foto: Lars Forslin

Prunus 'Accolade' är ett ljuvligt litet träd som sällan blir mycket mer än 3-4 meter högt här hos oss även om det har en potential att kunna bli nästan det dubbla. Det blommar bland de första körsbärträden på våren och har fått den tidiga blomningen från Prunus subhirtella, medan Prunus sargentii har bidragit med lite av sin höstprakt, även om 'Accolade' oftast stöter mer åt orange.

Det är den gamla anrika engelska plantskolan Knap Hill Nurseries som korsade fram och i början på 1950-talet lanserade 'Accolade'.

Om bara några få veckor - nåja, en dryg månad - så kan vi börja njuta av Prunus 'Accolade' igen. Tänk att efter en lång promenade slå sig ner på en parkbänk i Kista med en kopp varm choccolade under en rosa blomhimmel av 'Accolade' en solvarm aprildag år 2012. Låter som en dröm!


Bergskörsbär, Prunus sargentii i höstskrud. Foto: PPH

14 kommentarer:

  1. Har precis upptäckt Accolade via några bloggar och den verkar vara en "måste-växt".
    Trevlig att få lite mer info.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag älskar Accolade och bergskörsbär.
    Vilken himla snygg plantering!
    Jag tittat inte ens på mejlet men det kanske beror på att man får så många.
    Tur jag tittade in när.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Suck och suck och suck igen vad vackert!
    Jag ritade in bland annat sju Prunus "Accolade" på en radhusgård. De boende ville inte ha några träd utan bara gräsmatta, men samfällighetens styrelse gick på mitt förslag.... Året efter planteringen fick jag lyriska mail från de boende... ibland bara man måste uppleva saker för att på riktigt fatta vad som är bra för en....

    SvaraRadera
  4. dit skulle jag absolut kunna tänka mig en tur när det blommar! Utsökt

    SvaraRadera
  5. En sån lund vore inte dumt att ha!
    Fräck höstfärg.
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Fin plantering som måste besökas, ser jag! Accolade är ju fantastisk och ett träd sattes i den egna jorden i fjol. Få se hur den utvecklas.

    Roligt också att se bergenia i de här sammanhangen. Bergenia är en favorit och har inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. Tyvärr har bergenians fantastiska seghet inneburit att den hållit sig kvar i gamla glömda trädgårdar. Där blir den risig och blommar dåligt och ger en bild av att vara en tråkig och trist växt, en bild som tyvärr fastnat i folks medvetande. Men jag föreslår den ganska ofta måste jag säga.

    Ha det bra
    Kristina

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina!

      Ja, jag håller med om att Bergenia är underanvänd numera och förr ofta satt på alltför svåra platser. Även om de fungerar bra som marktäckare i lätt skugga som i Kista så blir blomningen mycket bättre i ett soligare läge. Det finns till och med en sort, 'Herbstblüte', som remonterar.

      Radera
  7. Hej Peter!
    Roligt att du speglar materialet här. Jag tror att det är Walter Bauer som har ritat denna gård i Kista. Jag vill minnas att Werner Stastny berättade det för mig en gång, men jag är inte helt säker, så därför skrev jag inte det i utskicket. Visst är det en enkel och genial komposition med bergenian i botten. Den har dessutom hållit rätt många år nu och detta på en plats där man skulpterat om rätt mycket i jorden, kulverterat och haft sig. Bra betyg åt både växter och anläggare.

    För den som vill besöka gården i Kista så kan jag säga att adressen är Kistagången, jag har inte hittat någon närmare adress, men det är första gården på vänster hand om man tar gångbron från Kista centrum. Sista veckan i april är rätt tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars!

      Hur länge sedan är det som planteringen gjodes då? Jag ska till Stockholm 12-13 april när det är Nordiska Trädgårdar på mässan, men det är alltså kanske lite för tidigt för att det ska ha börjat blomma i Kista då?

      Radera
    2. I Wikipedia står att Kista centrum invigdes 1977 och området runt om borde väl ha byggts ungefär samtidigt. Bauer fyllde 65 samma år, men på den tiden gick man kanske i pension vid 67? Slutet av 70-talet borde det väl vara i alla fall vilket betyder att anläggningen har stått sig både länge och väl.

      Radera
    3. En fördel med att ha bergenian som underplantering är att den inte blommar för tidigt, vilket händer allt som oftast, då den blir bränd av frosten och rysligt ful.

      Radera
  8. Det som är tråkigt här är att man har satt upp så himla fula soptunnor och hundbajskorgar. Helt enligt svensk standard formulär A1. Jag menar att man inte har visat platsen den respekt den förtjänar, utan helt okänsligt vräkt upp dessa plåt- och plastlådor.

    Nu börjar dessutom skötseln bli lite eftersatt, träden skuggar varandra och lägre grenar börjar dö av och ruttna. Jag tycker man skulle kunna gå igenom träden och gallara bort gammal ved och risiga grenar.

    SvaraRadera