torsdag 1 juli 2010

Parkvandring i Laholm

                   Stefan Person, stadens parkchef, berättar med inlevelse historien om Tivoliparken i Laholm  

Så var det åter dags för årets traditionella sommarparkvandring i Laholms nya stadspark. Om det nu kan vara en tradition redan andra året. Tänk, lika varmt och soligt som i fjol! Men förra året vid precis samma tidpunkt blommade redan ett gyllengult hav av solöga (Coreopsis lanceolata) tillsammans bland böljorna av azurblå berglin (Linum perenne). I år vajade vågorna av berglin helt allena. Men om en vecka eller två kommer det att lysa gultgult på savannen igen.

Mer om stadsparken i Laholm: http://www.laholm.se/bygga-bo/parker-och-lekplatser/stadsparken/stadsparkens-nya-former-under-2008/


                                                       Inga gula Coreopsis i blom ännu i år

Vid mitt senaste besök i Laholm den 11 juni blommade den lysande röda aklejan (Aquilegia canadensis) 

Berglin på savannen 1 juli 2010

I woodlandet har krypflox och blåflox nu blommat över och ersatts av 100-tals Gillenia

9 kommentarer:

  1. Tror att man får avlägga visit i Laholm minsann! Snyggt Peter!

    SvaraRadera
  2. Hej Peter, tack för besöket på min blogg, så kul att du har hittat den! Jag saknar också doften. Kommer absolut att åtgärdas, för nu ska här byggas ut....Avloppsgrävaren skonade nämligen pionerna.
    Och så mycket fint jag hittar hos dig! Mitt skånska hjärta värms av blåeld och vallmo. Ha en god söndag!

    SvaraRadera
  3. Nu hittade jag hit, kul och verkligen inspirerande!!
    Skönt med en människa som tänker trädgård och natur tillsammans, återvänder hit fler gånger.
    Platsen i Blekinge är Järnavik och skärgården däromkring, tar knappt två timmar i bil från Lund tror jag, och absolut en söndagsutflykt.
    ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  4. Hej Peter
    Tack för din kommentar på min blogg. Visst är brunt en färg - en av mina favoritfärger.
    Laholm skall jag passera om ett par veckor :)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Tack Tant Grön för den snart förestående doftbloggen.

    Blekinge är inte dumt; mina grannar åker till Hällevik idag och kanske skulle jag ta mig en tur med min familj åt det hållet också nu i sommar. Ja, så får det bli.

    Ja, en av mina favoriter också. Brunt alltså. Men du, passera inte Laholm, stanna till!

    Trevlig sommar till er alla!

    SvaraRadera
  6. Intog förra året medhavd macka bland (eller bredvid i alla fall) blommande flox i Laholm. Sämre utsikt kan man ha till mellanmålet.

    Tack för kommentar och besök på min blogg!

    Ha en fin söndagkväll,

    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Hej där och roligt att du tittade in till mig - så jag hittade din blogg :)

    Gillar dina bilder och fälten av växter och jag önskar verkligen ! att jag hade haft rabatter stora nog att ha fält av olika blommor, där det vilda blandas med det "tuktade".


    Ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  8. Hej,
    vilken vacker park! Linet är så fint. Tack för besöket hos mig!
    Karin
    Ps. Kikade på svart kaffe... Så mysigt, synd att jag missade det!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Flox eller flax? Floxen är väl nu nästan utblommade men linet (flax in English) är just nu som vackrast. Hoppas att mackan smakade...

    Lotta, man behöver inte ha så jättestora rabatter egentligen, men visst att gräva upp lite onödig gräsmatta kan aldrig bli fel. Men det handlar mycket om att låta en (eller några få) växter dominera i planterngen - liten som stor.

    Hej Karin! Ja, caféet var verkligen mysigt, ett riktigt litet smultronställe (Locus fragaria), så visst var det synd att det så plötsligt försvann. Men det finns alltid en god sida också på ett elakt mynt. Nu får jag ju ännu mer tid för min egentliga verksamhet - grön design! Bra!

    SvaraRadera