fredag 6 januari 2012

Världens största funkia

Hosta 'Jurassic Park'. Bild från Northern Grown Perennials.

I dessa tider dimper den ena plantskolekatalogen efter den andra ner i brevlådan. Härförleden fick jag Prijslijst 2012 från Jan Spruyt - van der Jeugd i Belgien. Det är alltid en mycket innehållsrik katalog med många sällan odlade kultivarer och massor av nyheter. I år hittade jag en Hosta vid namn 'Jurassic Park' som enligt katalogen skulle kunna bli hela 175 cm hög. Det fick mig att fundera över hur stora funkiorna egentligen kan bli och vilken sort som är världens största.

Den mest högvuxna rena arten är förmodligen Hosta nigrescens. Någon gång under det tidiga 90-talet mötte jag den i Trompenburg Arboretum i Rotterdam och om jag inte minns alldeles fel så var det ett möte på samma nivå. Blommorna befann sig i näshöjd ungefär, så det borde ju betyda omkring 170 cm om jag själv är 183. Men så stor ska den inte bli enligt litteraturen. Hosta nigrescens är förälder till bland annat 'Krossa Regal'. De största bladen hos vildarterna hittar vi hos Hosta montana.

Bland namnsorterna är det knepigare att utse en given segrare. Frågan är om man bara ska mäta höjden eller också omfång och kanske bladstorlek. Hur som helst måste 'Jurassic Park' höra till en av de allra största. När jag sedan letat stora funkior verkar sorten 'Empress Wu' anses som mest gigantiska av dem alla.

Här nedanför listar jag alla jättestora till gigantiska Hosta-sorter som jag kan komma på. Säkert saknas några sorter för det finns ju så många. Om du har odlingserfarenhet av någon jättefunkia från listan eller odlar någon megastor variant som inte är med så får du gärna höra av dig.

Bilderna i inlägget har jag hämtat från Seabright Gardens i Oregon, USA. På deras hemsida finns det bilder på en hel del av jättarna i listan och många, många fler både stora och små och medelstora funkior.

Kom också ihåg att storleken - både höjd och bladstorlek - även beror på ljusförhållande och vatten- och näringstillgång.

Hosta 'Gray Cole'

Hosta 'Goliath'

Hosta 'Frosted Jade'

Hosta 'Gentle Giant'

Hosta 'Blue Umbrellas'



Jättestora eller gigantiska funkior, Hosta

‘Abba Dabba Do’
'Abiqua Elephant Ears’
‘Alex Summers’
‘Allegan Emperor’
‘All That Jazz’
‘Amber Waves of Grain’
‘American Icon’
‘Amos’
‘Arch Duke’
‘Atlantis’
‘Backyard Monster’
‘Bea’s Colossus’
‘Beauty Substance’
‘Beckoning’
‘Behemoth’
‘Bethel Big Leaf’
‘Big Boy’
‘Big Daddy’
‘Big Dude’
‘Big John’
‘Big Kahuna’
‘Big Mama’
‘Big Sam’
‘Big Top’
‘Bigfoot’
‘Biggie’
‘Birchwood Blue Beauty’
‘Birchwood Elegance’
‘Blackjack’
‘Blarney Stone’
‘Blue Angel’
‘Blue Dimples’
‘Blue Dolphin’
‘Blue Giant’
‘Blue Hawaii’
‘Blue Mammoth’
‘Blue Ox’
‘Blue Umbrellas’
‘Blue Wu’
‘Bold Ruffles’
‘Borsch #1’
‘Bottom Line’
‘Brutus’
‘Burnished Brass’
‘Celestial’
‘Chances Are’
‘Choo Choo Train’
‘Clifford’s Forest Fire’
‘Climax’
‘Coal Miner’
‘Continental Divide’
‘Colossal’
‘Crater Lake’
‘Cyclops’
‘Dab A Green’
‘Day’s End’
‘Devil’s Advocate’
‘Devon Desire’
‘Devon Giant’
‘Devon Hills’
‘Domaine de Courson’
‘Donahue Piecrust’
‘Dragon Fire’
‘Dragon Lady’
‘Dream Weaver’
‘Earth Angel’
‘Eclipse’
‘El Captain’
‘Elatior’
‘Elephant Ears’
‘Emmett Armitage’
’Empress Wu’
‘Eola Sapphire’
’Final Summation’
’Frosted Jade’
‘Garden Party’
’Gay Search’
‘Gentle Giant’
‘Gigantea’
‘Gitchigumi’
‘Glen Eyeful Tower’
‘Golden Memories’
‘Golden Sculpture’
‘Gold Regal’
‘Goliath’
‘Gone With the Wind’
‘Gray Cole’
‘Great Expections’
‘Green Acres’
‘Green Center Sum and Substance’
‘Green Piecrust’
‘Grey Piercrust’
‘Green Sheen’
‘Green Velveteen’
‘Guardian Angel’
‘Harrison’
‘Hoosier Dome’
‘Hot Air Baloon’
‘Independence Day’
‘Jade Cascade’
‘Jade Lancer’
‘Jim Cooper’
‘Journey's End’
‘Joutunheim’
‘Jurassic Park’
‘Key West’
‘King James’
‘King Michael’
‘Kiwi Pacific Blue’
‘Komodo Dragon’
‘Krossa Regal’
‘Lady in Waiting
‘Lady Isobel Barnett’
‘Lakeport Blue’
‘Lakeside Maestro’
‘Lakeside Maverick’
‘Lakeside Ripples’
‘Lakeside Surf Rider’
‘Lake Superior’
‘Mastodon’
‘Midnight Sun’
‘Mikado’
‘Mike Shadrack’
‘Millennium’
‘Ming Jade’
‘Mississippi Delta’
‘Moby Dick’
‘Monitor’
montana
montana ‘Macrophylla’
‘Mr. Big’
‘Muriel Seaver Brown’
‘Nesmith’s Giant’
‘Niagara Falls’
‘Northern Exposure’
‘North Pacific High’
‘Olive Bailey Langdon’
‘Paradigm’
‘Paradise Power’
‘Parasol’
‘Parhelion’
‘Paul Bunyan’
‘Perry’s True Blue’
‘Piecrust Promise’
‘President’s Choice’
‘Prince Albert’
‘Prince of Wales’
‘Princess Anastasia’
‘Powder Blue’
‘Regal Splendor’
‘Rembrandt Blue’
‘Ruffles Galore’
‘Sagae’
‘Sea Aquarius’
‘Sea Blue Monster’
‘Sea Dragon’
‘Sea Lotus Leaf’
‘Sea Monster’
‘Shining Image’
‘Shogun’
sieboldiana ‘Elegans’
sieboldiana ‘Gray Cole’
sieboldiana ‘Mira’
‘Singing in the Rain’
‘Sky Kissed’
‘Smokey Bear’
‘Snowbound’
‘Snow Cap’
‘So Big’
‘Solar Flare’
‘Space Odyssey’
‘Stingray’
‘Stone’s Yellow Leaf’
‘Stonewall’
‘Sum and Substance’
‘Sum It Up’
‘Sum of All’
‘Sum Power’
‘Sum Total’
‘Sumi’
‘Sunshine Glory’
‘Sutter’s Mill’
‘Swamp Monster’
‘T Rex’
‘Tattletale Gray’
‘Tenryu’
‘Thai Brass’
‘Titanic’
‘Trail’s End’
‘Victory’
‘Vim and Vigor’
‘Windfall’
‘Winter Snow’
‘Yankee Blue’
‘Yellow River’
‘Xanadu Empress Wu’

8 kommentarer:

  1. Frodigt!

    Inget för den med beslutsångest:)

    Ha en fin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Wow! Gigantisk den där Jurrasic! Själv har jag en som är köpt som en vanlig Hosta sieboldiana, som nu vid vuxen ålder blir riktigt stor. Jag roade mig med att mäta den i somras - du kan titta här om du är nyfiken.
    http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/2011/07/min-monsterhosta-2.html

    Ha en bra trettonhelg, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Men Rebecca, du behöver inte välja från listan. Ta bara 'Empress Wu' och du blir säkert helt nöjd om du vill ha ett monster i trädgården.

    Ja, Anna, der var en riktig baddare, även för att vara en Hosta sieboldiana som ju faktiskt kan bli bammsiga värre. Trevlig helg önskar jag er båda!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar hostor.
    Jurassic Park har jag, köpt ifjol men den behöver nog en del år på sig för att växa så stor som den på bilden. Jag håller tummarna för att den skall trivas hos mig.

    Otroligt vilka olika sorters funkior det finns.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilka bjässar! Riktigt djungelaktiga.

    SvaraRadera
  6. Tack Peter!
    Precis vad jag behöver, en lista över storbladigt!
    Kommer att försöka få tag på samtliga du nämner i texten (Inte hela listan..;) ) Passar bra i det blivande djungel området. Verkligen nyfiken på "J.Park" och "Empress Wu" :)
    Har planterat "Big Daddy" i några offentliga planteringar, men jag tycker inte riktigt den håller vad som lovas. Men det kan ju vara läget också eller mitt tålamod.....

    Magnus - Storbladsfreak

    SvaraRadera
  7. Har bara en sieboldiana men har nog inte tänkt på den som ett mätobjekt.
    "Gentle giant" växer vackert av bilden att döma. Den blir jag sugen på.
    Kristina

    SvaraRadera
  8. Hej alla! Jag är en hosta nörd (ca 400 olika sorter) Empress Wu skall enligt alla förtåsigpåare vara den största, men glöm inte att dom behöver näring,utrymme och några år på nacken om dom skall bli stora. Mätte en Jade Cascade förra sommaren som var då 48 cm långt blad

    SvaraRadera