fredag 16 juli 2010

Kalkstäppen

"Gör en torrmarksplantering från vägen ner till ån!", sa Stefan.
"Vad kan passa bättre i sura Småland än en kalkstäpp?", tänkte jag.
Sagt och gjort!

Vi beställde 40 ton kalksten från Falköping, både större stenar och krossat kalkgrus.
Först tänkte jag en stund och plockade ut växter som skulle passa, gjorde så en idéskiss över planteringen och slutligen beställde jag växter från när och fjärran. Alla växterna som valdes ut till kalkstäppen är utpräglade kalkälskare som tål höga pH-värden.

Kalkstenen kom till Sävsjö och tippades på plats och sedan spred Stefan och hans mannar ut sten och grus över hela planteringsytan.

Så var det äntligen dags att plantera! Och nu var det lättare sagt än gjort. Med mycket besvär och en hel del möda lyckades vi så småningom få ner perennerna bland det hårda stenskravlet. När allt var nyplanterat så såg man nästan bara sten, sten, sten.

Sävsjös kalkstäpp, från vägen ner till ån

Nu har det förflutit 6 år sedan allt planterades, många famnar vatten har passerat i ån brevid kalkstäppen och växterna har spridit sig på bästa tänkbara sätt. Stenarna är nästan helt övertäckta av bedårande vegetation. Det här är ett lysande exempel på hur en dynamisk ståndortsplanteringen fungerar som bäst. Rätt förutsättningar har gjort att de utvalda växterna etablerat sig förnämligt och ogräsen har inte många ord med i laget.

Min trädgårdsfilosofi lyder: skapa en stressig miljö och välj ut stresstoleranta arter, vänta några år, låt stresskänsligt ogräs dö ut, låt de toleranta sprida sig under kontrollerade former och - wow! Du har plötsligt en underbart vacker och extremt lättskött trädgård eller park. Hurra för naturen! Länge leve dynamiken! Koppla av, tjut och njut!

Dominerande arter på kalkstäppen är brödranejlika (Dianthus carthusianorum), fältvädd (Scabiosa columbaria), stortimjan (Thymus pulegioides) och grusslok (Melica ciliata). Här finns också en rosablommande form av blodnäva (Geranium sanguineum), stor sandlilja (Anthericum liliago) och röd snokört (Echium russicum) och några till. Alla är de kalkälskare.

Kalkstäppen anlades 2005 och blommar som allra bäst under juni och juli

Brödranejlika och fältvädd bland grussloken

Grusslok och brödranejlika

Stor sandlilja, Anthericum liliago

6 kommentarer:

  1. Lysande! Den här planteringen har fått göra skäl för sitt namn i år, alltså torrmarksplantering. Hur torrt kan det få bli i en sådan innan växterna ger upp? Alltså hur extrem miljö kan man skapa och det fortfarande finns växter som trivs? Jag gissar att det finns en gräns. Man måste väl till exempel ha tillräcklig andel finkornigt material som håller något vatten och näring, annars får man väl ett klapperstensfält :-)

    SvaraRadera
  2. Ja du! I år har växterna fått bekänna färg i torkan.

    Men i Sverige med vår relativt höga nederbörd har jag svårt att se att en plantering kan göras för torr så länge det finns fri tillgång för rötterna till jorden under. Vid etableringen kan man ju vattna och skulle det bli extremt torrt kan man alltid som nödlösning ge lite vatten. Men normalt ska detta inte behövas.

    SvaraRadera
  3. Hej Peter! tack för din kommentar och kul att hitta till din blogg. Den kommer jag att återkomma till kontinuerligt vill jag lova! Kul dessutom att du jobbar i Alnarp. Jag gick grundkursen i trädgårdsterapi där i hösten-09 och har nu sökt denna höstens distanskurs i "Hälsoträdgårdar - introduktionskurs". är du inblandad något i den kursen? På återseende!

    Jens

    SvaraRadera
  4. Hej Jens! Välkommen tillbaka till Alnarp! Kursen Hälsoträdgårdar är jag inte inblandad i, men kanske skulle jag ta och gå den själv en vacker dag. Jag undervisar mest i trädgårdsdesign, ståndortskunskap och växtkännedom.

    Piets planteringar i Sölvesborg måste jag åka och tittta på. Det är kanske inte riktigt min stil visserligen, men jag tycker att Piet har utvecklat sin design åt ett mer naturalistisk håll de senaste åren. Han är definitivt mer intressant idag. Återkom gärna med fler bilder.

    SvaraRadera
  5. Mycket tjusigt! Så härligt att se livskraftiga fungerande planteringar.

    Är barnsligt förtjust i färgskalan:)

    Ha det gott,

    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Vackert, vackert! Och jag gillar din filosofi kring planteringen, då funkar ju en offentlig plantering och växer inte igen efter får år, utan blir bara vackrare!
    ha det fint i sommaren/Sophia

    SvaraRadera