onsdag 4 januari 2012

Vinterns älskade juveler

Helleborus Winter Jewels™ Amber Gem

"När vintern är mild och snöfri har den fattige inga julrosor".
Så skulle man lite elakt kunna skalda. Annars är det lätt att bli just fattig och medellös om man börjar botanisera bland alla moderna former av julrosor där den ena överglänser den andra i skönhet och blomvillghet. Habegäret vet inga gränser och man tömmer snabbt och lätt sin börs intill allra sista slanten vid åsynen av dessa vinterblommande juveler. Just nu pågår också ett intensivt förädlingsarbete med Helleborus och vi kan alltså redan se resultatet av många lyckade korsningar.

De kanske allra främsta förädlarna av julrosor för tillfället är förmodligen Ernie och Marietta O'Byrne från Northwest Garden Nursery i Oregon i nordvästra USA. Äntra gärna deras välfyllda hemsida och njut av nyskapelserna, mångfalden och prakten. Särskilt intressant är gruppen Winter Jewelssom består av ett flertal fyllda eller halvfyllda, storblommiga, friska och blomvilliga sorter. Bland de senaste nyheterna i gruppen kan nämnas 'Amethyst Gem', 'Rose Quartz' och 'Red Sapphire'.

Winter Jewel-gruppen blommar mellan januari och april beroende på årsmån och klimat. Vissa år kan de första blommorna slå ut redan i början av december och andra år står de kanske fortfarande i blom långt in i maj. Huvudblomningen brukar under ett normalår infalla under mars-april i södra Sverige. De odlas bäst i en humusrik, näringsrik och väldränerad jord i sol eller skugga.

Kan du motstå dessa ädelstenar? Eller har du må hända redan någon i din täppa?


Bilderna i det här inlägget är hämtade från Terra Nova Nurseries hemsida. Därifrån kan man också beställa storplugg, åtminstone som återförsäljare.
     
Helleborus Winter Jewels™ Painted Doubles
 
Helleborus Winter Jewels™ Red Sapphire
 
                                                   Helleborus Winter Jewels™ Rose Quartz

5 kommentarer:

  1. tack för ett superbra tips med en bra länk. jag är nyförälskad i julrosor och guidas gärna vidare bland sorterna! // Anna

    SvaraRadera
  2. Det är livsfarligt att titta på sådana länkar man får att habegär efter alla skönheter!
    Den där Painted Dubles köpte jag förra året som fick stå i vinterträdgården för njutning innan den grävdes ner i trädgården, har man tur blommar den i år.
    Dom vita blommar för fullt nu men ingen färgad eller dubbel har satt igång.
    God fortsättning
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Så sant så, kan hända att jag är mer snål ibland och ångrar mig när jag ser så vackra i rättan tid. Min favorit av dem jag har är denna. http://hackordning.blogspot.com/2011/12/decembers-frojder.html

    God fortsättning
    Vivian

    SvaraRadera
  4. Om de går att motstå? Knappast!
    Många dubbla är fantastiska men jag kan också frapperas av de där enkla, utsökt formade som exempel 'Ruby Wine' som jag hittade på länken.
    Kristina

    SvaraRadera