söndag 5 februari 2012

Great Dixter och Holland

Great Dixter, East Sussex, UK

Snart bryts en tradition. Årets studieresa med Trädgårdsdesignstudenterna i Alnarp kommer att gå till Holland, inte till England som åren innan. Anledningen till detta är förstås att det åter är dags för Floriaden, utställningen som bara uppstår vart tionde år och den här gången kommer det att ske i ett parkområde i Venlo i sydöstra Nederländerna.

Men det finns många fler skäl att bege sig till det lilla löklandet än så och vi kommer att besöka Mien Ruys Tuinen, het Loo, Modeltuinen van Appeltern och flera andra intressanta platser när vi rullar ner mot kontinenten i mitten av maj. Den här gången har jag själv sedan tidigare varit på alla besöksmålen utom en modell- och sortimentsträdgård i Tyskland som vi ska stanna till vid på vägen ner. Nu när vinterkylan till slut slagit till, så är längtan till sköna maj och den förestående resan om möjligt ännu större. Just nu har vi -12 grader här på Östra Torn i Lund.

Förra året var vi alltså i England och flera av besöken då har jag redan berättat om här på bloggen. Men ett av de bästa har jag sparat ända tills nu. Jag hade flera gånger planerat att åka till Great Dixter men av olika anledningar blev det aldrig av. Därför var det med stor spänning och pirrande förväntan som jag såg fram emot att äntligen få komma dit, nu med studenterna på designutbildningen, i början av maj 2011.

Besviken blev jag verkligen inte. Om du inte redan varit där kan du kanske förstå att jag kände mig hyfsat nöjd efter besöket på Great Dixter när du ser bildkavalkaden här nedanför. Håll till godo i vinterkylan!











8 kommentarer:

  1. Fina resor du har framför dig Peter, lyckost studenter. Great Dixter har jag inte heller varit på, men några av de fina i holland. Blir nog Floriaden i år, även om jag blev ganska besviken sist.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Det var mycket fint där mins jag!
    Holland däremot har det inte blivit något besök.
    Det blir nog en fin resa.
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Härligt att ha såna resor framför sig.
    Härliga bilder du visar också. Har inte varit där själv men det ser fantastiskt ut. Gillar särkilt bild 7. Ser lite Per Fribergskt ut, gör det inte? Bild 10 och 12 är ju också helt i min smak.
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa om dig på Jens Svenssons blogg!

    Kristina (igen)

    SvaraRadera
  5. Ja, Floriaden brukar ge både besvikelser och små guldkorn tycker jag. Fribergskt? Ja, kanske det. Fast Friberg kunde uttrycka sig ännu enklare och renare. Ängarna skulle du gilla! Tack alla, det kan bli en bra resa tror jag bestämt.

    SvaraRadera
  6. Oh, så härliga bilder, kul att få se på bild i alla fall, kanske man tar sig dit själv nån gång. ( Mindre kul är att jag associerar ängsbilderna med hösnuva ;-) ) Rolig resa du och studenterna verkar ha framför er!

    /Annika

    SvaraRadera
  7. Hej Peter!
    Läst just om dig hos Jens.
    Vad fint det var!
    Kul att ha resor framför sig. Jag har knappt varit utanför tomten men det skall bli bättring på det.Blir en kanske en Englandsresa här i vår och så Normandie till hösten.
    Så eran resa blir man ju helt klart nyfiken på.
    Hoppas du tar många bilder som vi får se här på bloggen sedan.
    Ha det gott
    Annika
    Som måste åka till Laholms stadspark för det var det väl som Jens tipsade om eller minns jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! England då och då är ju ett måste, Normandie låter spännande. Jag lovar att ta bilder och berätta om mina resor här på bloggen. Du gör väl det samma hemma på din blogg hoppas jag.

      Ja, Laholms stadspark håller på att förändras. Det blir invigning av den senaste etappen den 6 juni. Kommer du då?

      Radera