måndag 12 juli 2010

Ståndort i färg

Nu åker vi till Sävsjö! Där har jag gjort planteringar sedan 1998 och den senaste, en kalkstäpp, som planterades 2005 har jag aldrig förut sett under bästa blomningstiden i juni-juli, så det ska bli mycket spännande. Men först några bilder på gamlingen från -98.

Nepeta, daggkåpa och gulbladig kungsmynta i en trafikö

När Kopparslagaregatan i Sävsjö renoverades 1998 bjöd stadsträgårdsmästaren Stefan Lagerquist in mig för att göra planteringar längs gatan. Det blev ett antal trafiköar mellan trottoar och gata och runt parkeringsplatser och hela gruppen av planteringar kallade jag för "ståndort i färg". För varje liten planteringsficka valdes dels en specifik ståndort dels ett färgtema. Så blev det till exempel en stäpppinspirerad plantering i silver och vitt, en rosa torrplantering, en med kontraster i gult och blått, en med havsstrandstema och också flera skuggplanteringar på gatans norrsida. Nu 12 år senare har några av planteringarna planterats om, men de flesta har hållit förvånandsvärt bra.


Gillenia, Hosta 'Krossa Regal' och Alchemilla erythropoda

2 kommentarer:

  1. Var där i fjol och plåtade. Lovade ju publicera bilderna men det föll bort i hanteringen... Nu har du ju sett själv hur bra det ser ut. Gillar grussloken på vägslänten vid ån!

    SvaraRadera
  2. Ja, grusslokslänten är verkligen lyckad. Jag återkommer med bilder på den. Men även perennöarna längs Kopparslagaregatan här ovan ser fina ut. Det hör ju förstås till saken att Stefan & co är mycket skickliga på att sköta stadens planteringar.

    SvaraRadera