lördag 10 juli 2010

Cykelstig genom prärien

Nu var det spännande. Hur skulle det se ut på nästa ställe? Efter besöket i talldungen i Kortedala bar det av till Mariestad och den första etappen av den blivande präriekorsningen. Uppdragdgivare är Mariestads kommun i samarbete med DaCapo designskola som numera hör till Göteborgs universitet.

Prärien planterades av eleverna på skolan under hösten 2009. Hälften blev satt 22-24 september och den andra halvan tre veckor senare 13-14 oktober. Hela ytan täcktes före planteringen med 15-20 cm mineraliskt krossmaterial (finmakadam). Perennerna planterades alltså direkt i gruskrosset.

Det är torrt i gruset och tillväxten långsam

Här syns det verkligen att växterna är nyplanterade. De har det svårt i den uttorkade jorden och har inte ens vuxit sig större än de var när de sattes hösten innan. Eftersom det inte finns några vattningsmöjligheter här, så får vi hoppas på en rejäl regnskur så att det blir lite fart och tillväxt. Även om jag så klart vet att det behövs tid, kanske två, tre år innan den här planteringen visar färg och riktigt har etablerat sig så blev jag allt en aningen besviken över det klena resultatet. Förutom de planterade växterna så sådde vi en hel del frön, både örter och gräs och det var minsann inte lätt att upptäcka några fröplantor.

Här kommer man om några år att cykla genom en vajande hög prärie

Solöga (Coreopsis lanceolata) har börjat blomma

Den färdiga prärien kommer att ligga i en fyrvägskorsning

5 kommentarer:

  1. Ha, nu har jag lärt mig något. Din coreopsis ovan tänkte jag att det ser inte ut som min coreopsis som har mer dillliknande blad. Den du har på bild har jag alltid kallat tickseed. Så jag lärde mig att min tickseed har coreopsis i sitt latinska namn. Så de är släkt mina gular blommor. Kul... Äsh, det var svårt att förklara, vet ej om du förstod. Anyhow...
    Den fröar av sig likt inget annat i trädgården (förutom blue fesque gräset) så hoppas att era också gör det.
    Man blir så glad när det växer och man hoppas ju alltid att det ska ha hänt nåt sedan sist, så jag förstår att man lätt blir lite besviken.

    Här (Massachusetts, Zone 6) behövs det regn också, det har varit snustorrt och hett i två veckor och gräsmattor har nu blivit dormant (vad säger man på svenska, att gräset sover, gått i vila???) Igår kom äntligen lite regn, men det behövs mer.

    Jo visst räknas väl din lilla plätt som trädgård.

    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns en hel drös med Coreopsis-arter och de allra flesta heter något med tickseed på engelska. Min tickseed, the Lance Leaved, blommar länge och frösår sig rikligt, men är inte särskilt långlivad. Den du beskriver är väl antagligen höstöga, Coereopsis verticillata, Worled Tickseed. Det är ju en helt underbar liten långblommare som alltid ser prydlig och fräsch ut. Min favorit bland tickweedarna är annars Tall Tickweed, Coreopsis tripteris som blir mer än manshög och blommar med ganska små gula blommor och så har den fina violetta höstfärger.

    Igår kom ett regält åskregn! Skönt! Frånsett att blixten slog ut teven just när finalen i fotboll börjat. Jag gick ut med ett paraply i regnet istället. Håller er torka i sig?

    Gräset sover? Mattan är dormant? Nja, men vilande knoppar översätts med dormant buds i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Ja, alltså Tickseed som du skrev, inte Tickweed som det blev efter ett tag...TICKSEED!

    SvaraRadera
  4. Jo, förstod nog att det var Tickseed.
    Har nog sett Coreopsis tripteris som du beskriver och funderat på vad det var för en.
    Torkan har tyvärr hållt i sig med hög värme, det är allt annat än färgglatt nu.

    SvaraRadera